“De oorsprong van het kerstpakket ligt in het begin van de 19e eeuw”. “Destijds was het een extraatje voor de boeren, knechten en meiden. In de loop der jaren namen steeds meer ambachtslieden de traditie over en inmiddels is het al jaren niet meer uit onze maatschappij weg te denken.”
Gevoelswaarde is groot
“De betekenis van het kerstpakket is al die jaren wel veranderd. Van een steuntje in de rug voor de armen is het vandaag de dag meestal een schouderklop. Van de directeur, voor zijn werknemers. En juist dát maakt het kerstpakket tot een eeuwig houdbaar concept. De kracht van het pakket zit in de gevoelswaarde voor de ontvanger. Die is vele malen hoger dan de daadwerkelijke marktwaarde van de producten in het pakket.”
Iedereen is gelijk
“We willen gewaardeerd worden en het kerstpakket is daarin een prachtige traditie. Alle hiërarchische verhoudingen binnen een organisatie vervallen. Commercieel directeur of facilitair medewerker – iedereen klemt vlak voor kerst dezelfde doos onder de arm. Iedereen is gelijk. En laat dat nou precies een van de belangrijkste kerstgedachten zijn…”